Go Woke Go Broke: De val van machtige merken door de woke-agenda

Een video van 20 seconden was genoeg om Budweisers in tientallen jaren met zorg opgebouwde reputatie volledig te grabbel te gooien. Op social media gaan video’s viraal van acteurs die kistjes Budweiser kapotschieten in hun tuin, van wegwerkers die parkeerplaatsen vol met bier platwalsen en zangers die blikjes Bud Lite op de grond kapot gooien. Budweiser was Amerika’s nummer 1 bier en heeft door die video inmiddels al meer dan 50% van zijn omzet en marktwaarde verloren.

Na tientallen jaren van dominantie in hun branche hebben grote Amerikaanse merken als Budweiser, maar ook Disney, Netflix en Target een financiële en reputatieklap gekregen omdat ze besloten op de woke kar te springen met advertenties waarin bijvoorbeeld transgenders hun producten aanprijzen.

Australia’s Sky News All Stars Rita Panahi, Megyn Kelly en Piers Morgan beschrijven de snelle val van deze merken waarbij mook Ben en Jerry’s wordt genoemd. De laatste omdat ze uitspraken hebben gedaan dat ze eigenlijk op inheems land staan en dat teruggegeven zou moeten worden. Die hoort er wat ons betreft niet tussen. Ook is de berichtgeving in de video polariserend te noemen. Toch plaatsen we het hier vanwege de ingezette beweging van burgers die zich niet meer alles laten zeggen en de gevolgen die dat nu heeft voor diverse multinationals. 

Related Articles

Responses